Printează acest articol Printează acest articol

Fundația World Vision România a reunit, la Huși, cercurile de apicultură ale liceelor din Moldova

 În zilele de 24 si 25 octombrie 2017, elevi si profesori ai cercurilor de apicultură din șase licee agricole înscrise în proiectul ”Liceele agricole – HUB-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii” s-au  întâlnit la Colegiul Agricol ”Dimitrie Cantemir” Huși și au vizitat Ferma apicolă Solești a fraților Bodescu, pentru a împărtăși din experiența lor și pentru a afla cum s-a creat modelul de practică pe apicultură de la Huși. Astfel, la cele două evenimente au participat 20 de elevi și 10 profesori coordonatori de la Colegiul Agricol ”Dimitrie Cantemir” Huși, Colegiul ”Emil Negruțiu” Turda, Liceul Tehnologic nr.1 Salonta, Liceul Tehnologic Agricol ”Al. Borza” Ciumbrud, Liceul Tehnologic ”Cezar Nicolau” Brănești și Liceul Tehnologic Agricol ”M. Kogălniceanu” Miroslava. De asemenea, la întâlnire au fost prezenți și reprezentanți ai mediului de afaceri: Ciprian Bodescu, proprietarul Stupinei din localitatea Solești, Sorin Popovici, președintele Asociației Apicole Negrești și cercetător Maria Magdici – Institutul de Cercetare și Dezvoltare Pentru Apicultură – Poieni, Iași.

Cu un an în urmă, la inițiativa Fundației World Vision s-a înființat un cerc de apicultură la Colegiul Agricol ”Dimitrie Cantemir” din Huși, care a avut rolul de instruire teoretică și practică în  apicultură a elevilor. Acestei pregătiri i s-a adăugat o nouă dimensiune și anume practica de două săptămâni într-o fermă reală: Ferma apicolă Solești a fraților Bodescu. Modelul de practică în apicultură de la Huși a fost o inițiativă care a contribuit la atragerea elevilor către domeniul agriculturii și specializărilor din acest domeniu – foarte pretabile unor mici afaceri.

Ca urmare a acestei inițiative de succes, Fundația World Vision a inițiat înființarea unui cerc de apicultură în fiecare liceu și dotarea cu câte 3 stupi complet utilați și cu manuale de apicultură pentru elevi. Cercurile de apicultură s-au desfășurat pe perioada anului școlar 2016-2017 și s-au finalizat cu o perioadă de practică in lunile mai și iunie, perioadă care corespunde cu cea de cules a albinelor și cu momentul în care în liceu nu sunt cursuri.

23131751_1908377352791200_385860518570874053_nAstfel, pe 25 octombrie, la Colegiul Agricol ”Dimitrie Cantemir”,  a avut loc un schimb de experiență între licee despre activitățile cercurilor de apicultură.  Tinerii au concluzionat că ar fi nevoie săptămânal de 2-3 ore de practică, pe tot parcursul anului școlar astfel încât să se poată familiariza cu toate lucrările specifice pentru fiecare sezon în parte. Ca și o concluzie a primei zile de discuții, elevii spun că și-ar dori suplimentarea orelor de practică, dotarea liceelor cu laboratoare de apicultură, să devină acest domeniu o materie recunoscută de Ministerul Educației Naționale și să se realizeze parteneriate reale cu agenți economici care să-i primească la practică.

Vizita din ziua următoare la Ferma apicolă Solești a fraților Bodescu le-a oferit o sesiune de practică în laborator și în stupină unde au luat parte la diverse activități sub coordonarea fraților  Ciprian și Cristi Bodescu.

”Nu am știut cum se fac turtele pentru hrana albinelor și nici nu am văzut vreodată utilajul în care se prepară. Acum știu că se pun și vitamine și zahăr și alte plante medicinale care să le ajute pe albine pe timpul iernii” – Andreea V., elevă la Colegiul Agricol ”Dimitrie Cantemir” Huși

”Apicultura nu se învață din cărți. Copiii au văzut pe viu ceea ce se întâmplă într-o stupină, ce se întâmplă într-un laborator. Un astfel de stagiu de practică le stârnește curiozitatea și mai mult și este necesar pentru copii care iubesc apicultura” – Maria Magdici, Institutul de Cercetare și Dezvoltare Pentru Apicultură Poieni, jud. Iași.

Elevii consideră că în materie de teorie profesorii își dau silința să-i pregătească suficient însă e nevoie și de găsirea unor parteneri de practica dar și de implicarea părinților: ”Părinții trebuie convinși că asigurând suportul moral și material pentru copiii lor îi pot conduce pe aceștia spre un viitor de succes”profesor Eugen Partene, Colegiul Agricol ”Dimitrie Cantemir” Huși.

Liceele participante cred că atragerea unor parteneri de practică de calibru contribuie la dezvoltarea profesională a elevilor dar și la orientarea lor antreprenorială.

Modelul stagiului de practică de vară, în sens larg, poate fi folosit și adaptat de licee și pentru alte profile agricole având avantajul concentrării atenției grupului către temă, învățare, lucru în echipă.

Includerea apiculturii ca specializare în oferta educațională a liceelor agricole poate fi un element de atragere a elevilor către domeniul agriculturii și specializărilor din acest domeniu și totodată o cale de a porni propria afacere.

Proiectul „Liceele agricole – HUB-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici şi mijlocii” este derulat de Fundaţia World Vision România împreună cu Junior Achievement România (JAR), Fundaţia Civitas pentru Societatea Civilă – Filiala Cluj, Centrul pentru Educaţie Economică şi Dezvoltare din România (CEED) şi Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE), în parteneriat cu Romanian-American Foundation

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *