Protecţia Consumatorului: amenzi de 173.250 lei în luna martie
În luna martie 2016, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Vaslui a desfăşurat un număr de 244 acţiuni de control pentru verificarea respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor: 192 acţiuni tematice de control şi 52 acţiuni în colaborare la solicitarea altor organisme de control sau pentru cercetarea reclamaţiilor şi sesizărilor primite din partea consumatorilor.Pentru încălcarea prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor, au fost sancţionaţi contravenţional un număr de 192 operatori economici, fiind aplicate un număr de 119 amenzi contravenţionale în valoare totală de 173.250 lei şi 73 avertismente.
Ca urmare a deficienţelor constatate, au fost dispuse următoarele măsuri:
• oprirea temporară a comercializării pentru produse alimentare şi nealimentare în valoare de 19.502 lei, până la eliminarea / remedierea deficienţelor constatate;
• oprirea definitivă a comercializării şi retragerea din circuitul comercial pentru produse alimentare în valoare de 19.060 lei.
În timpul verificărilor efectuate s-au constatat deficienţe privind:
– comercializarea produselor alimentare/nealimentare cu data limită de consum / data durabilităţii minimale / termenul de valabilitate depăşite (salam rustic, cârnați, cornuri, prăjituri, ciocolată, salată grecească, caramele, pâine, chifle, napolitane, margarină, pesmet, arpacaș, susan, boia de ardei, băuturi răcoritoare, bere, condimente, tofu în saramură, amestec turbă pentru flori, îngrășământ flori, amorsă, prenandez, deruginol, duraziv, chit rosturi, adeziv pentru gresie și faianță);
– comercializare produse alimentare cu data durabilităţii minimale stearsă (pastramă macrou, hering afumat);
– comercializare produse alimentare depreciate (tacâm somon, cap somon, hering afumat – produse putrede; mere cu pete în profunzimea fructului, banane negre, consistență moale, morcov, varză);
– la prestarea serviciilor de alimentaţie publică nu se respectă condiţiile de păstrare pentru materii prime: pâine libaneză păstrată în congelator si sos maioneză păstrat la temperatura mediului ambiant;
– comercializare produse “congelate” în stare decongelată (mici formaţi, pipote);
– netransmiterea răspunsului scris la solicitarea consumatorilor adresată bancii;
– comercializare legume si fructe proaspete fără indicarea provenienței și a categoriei calitative;
– comercializarea pâinii nepreambalate fără afișarea denumirii producătorului, a ingredientelor cu potențial efect alergen sau a prețului/kg.;
– comercializare produse cu preţ redus fără indicarea perioadei de valabilitate a ofertei speciale;
– execuția și comercializarea tâmplăriei cu geam termopan fără ca produsele să fie însoțite de certificate de garanție, declarații de conformitate, instrucțiuni de folosire, exploatare, întreținere;
– comercializarea produselor nealimentare/ prestarea serviciilor de alimentaţie publică în spaţii neautorizate;
– comercializarea produselor fără etichete care să conţină elementele de identificare şi caracterizare necesare informării consumatorilor asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor sau cu acestea incomplete, incorecte sau netraduse în limba română;
– utilizarea de mijloace de măsurare neomologate, neverificate metrologic;
– utilizarea mijloacelor de măsurare ale căror indicaţii sunt ilizibile și neclare sau nu sunt vizibile pentru consumatori;
– neafişarea preţurilor de vânzare sau a preţurilor pe unitatea de măsură;
– neafişarea orarului de funcţionare;
– nerespectarea orarului de funcționare afișat – închiderea unității în scopul sustragerii de la control;
– neafișarea denumirii unității și/sau a autorizațiilor de funcționare;
– neafișarea, în zona publică în care își desfășoară activitatea a denumirii și adresei operatorului economic, așa cum au fost înregistrate în registrul oficiului comerțului.
„În această perioadă au fost cercetate şi soluţionate un număr de 55 reclamaţii primite din partea consumatorilor. În urma cercetărilor efectuate 24 reclamaţii s-au dovedit a fi întemeiate, 16 reclamaţii au fost neîntemeiate, 7 reclamaţii au fost redirecţionate spre cercetare organismelor competente, 2 reclamaţii nu au putut fi soluţionate din cauza lipsei elementelor necesare cercetării și 6 reclamații au fost clasate”, a precizat Vasila Constantin, comisarul șef adjunct al CJCPC Vaslui