Deputatul Daniel Olteanu (ALDE): „1% din bugetul Ministerului Transporturilor pentru Moldova reprezintă o pată pe obrazul României”

Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputaților, trage un nou semnal de alarmă cu privire la modul în care se fac alocările de fonduri din partea Ministerului Transporturilor pentru proiecte la nivelul regiunii Moldova. În contextul discuțiilor legate de construcția bugetului de stat pentru anul viitor, Olteanu susține că procentul infim (1%) din bugetul Ministerului Transporturilor, care i-a revenit Moldovei în 2017 pentru proiecte în execuție, reprezintă „o pată pe obrazul României și un eșec al integrării în Uniunea Europeană”.

În cadrul unei declarații în plenul Parlamentului, deputatul ALDE a cerut unitate și solidaritate față de marile nevoi ale celei mai sărace zone din Uniunea Europeană, argumentȃnd că politica dezbinării și a excluderii săracilor trebuie să înceteze. Olteanu a atras atenția că susține, ca parlamentar și președinte ALDE Vaslui, orice proiect de investiții al Ministerului Transporturilor care are legătură cu Moldova, în măsura în care are același sprijin din partea tuturor decidenților politici pentru autostrada Tișița – Albița, proiect care „ar face județul Vaslui să renască” și  pentru care există susținerea scrisă a Comisiei Europene.

«Asist, din Vaslui, la o dispută tristă între doi vecini ai mei, Bacău și Iași, cu privire la locul în care să ajungă autostrada din Transilvania.

Vreau să îmi asum, și în Parlamentul României, un mesaj pe care l-am transmis duminică, în Bacău, în fața a 1700 de oameni, la întâlnirea Delegației Permanente ALDE Bacău. E un dublu mesaj, de unitate și de solidaritate. Unitatea este ceea ce ar trebui să caracterizeze toți parlamentarii din Moldova, iar solidaritatea trebuie să vină din partea tuturor celorlalți parlamentari față de Moldova, și mai cu seamă de la cei din regiunile bogate.

Noi toți nu trebuie să susținem Autostrada Bacău – Brașov SAU Autostrada Tg. Mureș – Iași, ci trebuie să le susținem pe amândouă și, în plus, Autostrada Tișița – Albița. Suntem prea săraci în această zonă pentru ca noi, cei din Moldova, să ne certăm între noi, iar ceilalți să ne priviți ca pe rudele sărace, care trebuie să se mulțumească mereu cu firimituri.», a declarat Daniel Olteanu, care a menționat că alocările de fonduri în Moldova, din partea Ministerului Transporturilor, sunt dovada clară că Romȃnia a eșuat în ceea ce privește politicile de integrare ale Uniunii Europene.

«Am publicat, la sfârșitul anului trecut, câteva grafice pe care le-am făcut pe baza cheltuielilor Ministerului Transporturilor și vreau să subliniez, încă o dată, că în 2017 Moldova a primit 1% din bugetul acestui minister pe proiecte în execuție. Suntem un sfert din populația țării și primim 1% pentru infrastructură, aceasta e problema gravă a României, nu doar a Moldovei.

Unitate și solidaritate pentru toate proiectele din Moldova

Am observat că la masa celor care se hrănesc cu fonduri pentru mari proiecte de infrastructură de la bugetul național are loc Clujul, are loc Bucureștiul, are loc, mai pe scurt, orice județ bogat. Sunt ținute însă la ușă, cu mâna întinsă, Vasluiul, Suceava, Iașul, Bacăul, Botoșaniul. Pentru noi nu mai este loc, ni se deschide ușa doar dacă vrem să ne dezrădăcinăm și să ne părăsim locurile natale. Din toată lecția solidarității predată de integrarea în Uniunea Europeană, România a transpus la rang de politică de stat excluderea săracilor. 

Din acest motiv eu, ca vasluian, am considerat normal să atrag atenția că singurul proiect de infrastructură subfinanțat de Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi este un proiect legat de Moldova, modernizarea DN18, care leagă Bucovina de Maramureș. Orice suferință a unui județ din Moldova o resimt și eu, din Vaslui. Din acest motiv, al indiferenței față de marile nevoi ale acestei zone, peste 50.000 de oameni, în ultima săptămână, au reacționat în județul Vaslui atunci când le-am transmis că Tișița – Albița este un proiect de autostradă care are studiu de prefezabilitate din 1998, dar a fost trecut pe linie moartă. Din acest motiv, ca reprezentanți ai tuturor românilor în Parlament, vă rog să mergem înainte cu acest mesaj de unitate și de solidaritate în jurul tuturor proiectelor Moldovei, nu unii împotriva altora, ca până acum. Ca în ultimii 20 de ani.», a spus deputatul ALDE. Acesta a solicitat sprijinul colegilor din Parlament pentru proiectul de autostradă Tișița – Albița, pentru care a prezentat și susținerea în scris a Comisiei Europene, precizȃnd totodată că nu va vota bugetul pe 2019 dacă documentul nu va include finanțare pentru realizarea documentațiilor aferente acestui obiectiv de investiții cu importanță majoră pentru județul Vaslui.

«Susțin, ca parlamentar și președinte ALDE Vaslui, orice proiect de investiții al Ministerului Transporturilor care are legătură cu Moldova și vreau aceeași susținere din partea tuturor pentru proiectul care ar face județul Vaslui să renască, autostrada Tișița – Albița. Refuz orice discuție și orice negociere pe bugetul pe 2019, dacă acesta nu include costurile realizării documentațiilor pentru Autostrada Tișița – Albița, un proiect pentru care există susținerea scrisă a Comisiei Europene.

Lupta fiecăruia din Moldova trebuie să devină lupta noastră, a tuturor, pentru că 1% din bugetul Ministerului Transporturilor pentru proiecte în execuție în această regiune, cea mai săracă din Uniunea Europeană, reprezintă nu doar o pată pe obrazul României, ci un eșec al Uniunii Europene.», a susținut Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputaților.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.