Printează acest articol Printează acest articol

Gina Bădescu, prima româncă care încearcă să cucerească Everestul, s-a născut la Vaslui

Gina Bădescu (Mihai) este prima romăncă care încearcă să escaladeze cel mai înalt vârf al lumii. Medic anestezist de profesie, stabilită de ani buni în SUA, Gina Bădescu  s-a născut și a copilărit în Vaslui, are încă rude aici, dar ”un om extraordinar, pe care mi-ar place să-l revăd, este profesoara mea de română, de la Școala nr. 5, Bărândușă Dobrița” Pe munți a început să urce doar din 2015, dar, ne-a mărturisit ea, ”întodeauna am încercat să depășesc limitele”.  Și, până acum, a reușit întodeauna! Pentru că dincolo de performanța pe care încearcă să o obțină, Gina, fragilă în aparență,  este un model  de ambiție și perseverență și o dovadă vie că atunci când îndrăznești să visezi și lupți pentru visele tale, acestea se îndeplinesc.

Nu este alpinistă profesionistă,  dar peste căteva zile  pleacă în cea mai grea încercare a vieții ei: escaladarea celui mai înalt vârf al lumii, Everest (8.848 m). Va fi alături de ea în această încercare Justin Ionescu, președintele Federației Româ ne de Alpinism, care a mai urcat odată Everestul în 2017. Dacă va reuși, va deveni prima femeie din România care urcă pe acoperișul  lumii.

Românca va zbura la Kathmandu pe 6 aprilie, unde va ajunge pe 8 aprilie. Expediția debutează pe 31 martie, durează două luni și cei doi speră să prindă fereastră de vreme bună pentru atacul vârfului în perioada 15-30 mai. Gina Badescu nu a mai urcat până acum niciun optmiar și știe că nivelul de oxigen la înălțimea de peste 7000 de metri este extrem de redus.

Am reușit să vorbesc cu Gina printre timp, între orele de spital și cele de antrenament, iar povestea ei este una dintre cele mai impresionante povești de viață pe care le-am auzit vreodată. „M-am născut în Vaslui, în 1970. Stăteam undeva pe strada Avântului, am învățat la Școala Generală  nr 5. și persoana pe care mi-o amintesc cu mare placere e profesoara de română, Brândușa Dobriță. Am fost în prima ei clasă, imediat când a ieșit din facultate, și am fost prima ei olimpică la limba română. O profesoară și persoană extraordinară. Când am fost  la Vaslui, în vizita după vreo 20 de ani, am fost la școala să o vizitez, neanunțată. A ieșit din cancelarie și am zis: ”Nu știu dacă vă amintiți de mine dar am fost eleva dumneavoastră, Gina Mihai”. A avut imediat un zâmbet uriaș si a spus:” Gina, prima mea olimpica!!!” A fost o intalnire superbă. Ce om extraordinar! Mi-ar place să o mai văd”, mărturisește Gina.

Din Vaslui a plecat la 13 ani, împreună cu familia, din cauza unor probleme de sănătate ale tatălui. ”Tatăl meu s-a îmbolnăvit de rinichi și avea nevoie de hemodializă. Mama a stat cu el în spital aproape un an în Bucuresti, iar eu cu surorile mele am fost singure, acasă, în Vaslui, în tot timpul ăsta. A fost o perioadă tare grea pentru noi. Nu eram oameni bogați, tatăl lucra la Centrul Militar, mama în spital… Până la urmă ne-am mutat la București,  ca tata să poată continua tratamentul, dar, din păcate, a murit câteva luni mai tarziu. Au fost ani grei pentru noi, dar am trecut peste tot”, spune Gina.

A plecat din România în 1993 și s-a stabilit în Statele Unite. Cu doi copii în vârstă de 2, respectiv 3 ani, s-a reîntors la București în 1999 pentru a face Medicină. După terminarea facultății a făcut rezidențiatul la Yale University în Connecticut. Apoi a făcut în Carolina de Nord o supraspecializare în anestezia cardiotoracică. „Am învățat foarte mult, așa că nu am avut timp pentru sport  până acum câțiva ani”, spune Gina

Gina Bădescu a început cu ciclismul și triatlonul în 2009, dar un accident de bicicletă a făcut-o să renunțe la acest sport „În 2015 am avut un accident cu bicicleta, am fost lovită de o mașină. Am avut fracturi la ambele picioare și recuperarea a fost destul de grea după operatii. Eram încă în cârje când un prieten m-a invitat la sala de cățărat să mă cațăr cu niște invalizi, care aveau câte un picior amputat. Am început să mă cacațăr,  iar dupa aia, în iarna 2015/2016 am venit în România și am urcat prin munți:  în Piatra Craiului, în Retezat și pe Vârful Omu. Am continuat să urc pe munte iarna și să fac alpinism și aici, în US, iar în iarna lui 2017, în februarie,  am venit iar în România. Atunci l-am cunoscut pe Justin Ionescu, președintele Federație Românene de Alpinism și Escalade. Am urcat cu el pe Denali, cel mai înalt vârf din America de Nord, pe Matterhorn în Alpi, și am avut o tentativă să urcăm pe Ama Dablam în Himalaya. Eu am urcat și pe alte varfuri în Himalaya: Island Peak și Mera Peak, ambele în jur de 6.000 metri. Acum încerc Everest… Va fi cea mai dificilă încercare a mea de până acum. Mă antrenez intens pentru asta de cinci luni, și sper să reușesc  dar, mai ales, vreau să mă întorc cu bine”, ne-a mai spus Gina Bădescu.

Și pentru că motto-ul acesteia este ” Ridică-te și dă-i înainte!”, suntem convinși că, indiferent ce va face de acum înaine, va reuși să fie un exemplu, pentru noi toți. Acum, urarea noastră, și probabil a tuturor românilor, este ”Baftă Gina! Și ai grijă de tine!”.